TRANSFERIUM DE PUNT - 2016
 
  ONDERZOEK  NAAR  ALTERNATIEVE  LOCATIES              -           OOSTZIJDE OF WESTZIJDE  ???
  Oostzijde of westzijde van de A28
In het voorstel dat tijdens de vergadering ter tafel ligt, komt maar één locatie voor; namelijk die aan de oostzijde van de A28. Ooit is de westkant afgevallen als mogelijke locatie, omdat daar geen ruimte was voor 2000 auto's. Nu het aantal is teruggebracht tot 200, met een maximale uitloop naar 500, komt de westzijde opnieuw in beeld en vormt duidelijk een beter alternatief. De westzijde ligt niet in het beekdal Drentsche Aa en vormt in mindere mate een bedreiging voor de waterwinning, Natura 2000 en en het landschap.
Als Natuurplatform hebben we dit steeds naar voren gebracht en de meeste politieke partijen (PvdA, D66, Groen Links, SP, Sterk Lokaal en Christen Unie) hadden deze suggestie overgenomen. Daarmee bestond er een meerderheid voor een locatie aan de westzijde.
  Als Natuurplatform hadden we enkele goede schetsen uitgewerkt, die lieten zien dat er aan de westkant verschillende mogelijkheden waren, zowel met als zonder Haarlemmermeer-aansluiting.
Een kleine parkeerplaats met snelle busverbinding naar de stad vanaf die plek, zou een goede bijdrage geweest zijn aan het idee van een Kralensnoer van kleine transferia, gelegen langs de A28 of N34, dichtbij de woonkernen en paste uitstekend in het door Brink geschetste beeld van meerdere kleine oplossingen, die samen de bereikbaarheid van Groningen gunstig zouden beïnvloeden.
kaartje
3 schetsen
  Tijdens de discussie die volgde wist Gedeputeerde Brink echter zoveel verwarring te zaaien, dat de Christen Unie uiteindelijk omging en voor de oostzijde stemde. Vooral omdat Brink het alternatief aan de westzijde als 'onmogelijk' afschilderde en tegelijkertijd de druk opvoerde door te benadrukken dat er een enorm fileprobleem was, dat acuut om een oplossing vroeg.
Dat hij daarbij volstrekt onjuiste informatie verstrekte blijkt uit onderstaand betoog van Brink:
 

Waarom niet aan die andere kant van de A28?
Gedeputeerde Brink:
"Voorzitter, omdat daar de ruimte niet is of we komen verder van de A28 af. Ik heb vanmorgen ook nog weer met het OV-bureau gebeld en voorzitter, neemt u van mij aan, en ook Statenleden, neemt u van mij aan: Voor het OV is het een must om binnen een paar minuten de snelweg op dan wel af te zijn.
Een transferium moet zichtbaar zijn – moet juist in de ochtenduren, als men naar de stad rijdt, een plek zijn waar men de parkeerplekken vindt – en niet aan de andere kant.
Dat gaat dus niet werken – daar zit ook nog een brug tussen – dan kom je inderdaad op een industrieterrein.

    Hier boven somt Brink drie eisen op, die destijds, in 2012 tijdens de uitwerking van de plannen, al op tafel werden gelegd door de werkteams Mobiliteit en Exploitatie: Zie: 20 maart 2012
EERSTE BIJEENKOMST
KLANKBORDGROEP
    1. De aanrijrichting van het Transferium moet in de richting Groningen liggen,
      zo dicht mogelijk bij de A28 en zichtbaar vanaf de snelweg.
    2. De omrijtijd voor bussen die er langs komen mag niet meer dan 2 minuten bedragen,
      anders lopen de kosten teveel op en wordt het tijdverlies voor de busreizigers te groot.
    3. Het industrieterrein is ongeschikt omdat het aan de andere kant van de brug ligt
      en dat teveel oponthoud veroorzaakt.
    Ad 1:    De eis dat het transferium zichtbaar moet zijn vanaf de snelweg en de aanrijrichting in de richting van Groningen moet liggen, komt voort uit de wens, de route naar het parkeerterrein zo snel en overzichtelijk mogelijk te maken. In Haren is het transferium echter niet zichtbaar vanaf de A28 en moet men een rotonde en andere kronkels draaien voor men op het parkeerterrein is.
Toch werkt het daar wel, dus deze eis hoeft niet zo letterlijk opgevat te worden.
    Ad 2:    In ons voorstel ligt het parkeerterrein aan de westzijde vlak naast de A28, en is de omrijtijd niet meer dan 2 minuten. Ook de loopafstand van auto naar bus is niet langer dan in Haren.
    Ad 3:    In ons voorstel is nooit sprake geweest van een parkeerterrein aan de overzijde van de brug, omdat ook wij van mening zijn dat die afstand te groot is.
  In de discussie die volgt, blijft Brink verwarring zaaien omtrent de locatie aan de westzijde.
Inmiddels is het niet meer duidelijk of met de westzijde een plek tussen de A28 en de brug wordt bedoeld (zoals in het alternatief van het Natuurplatform), of dat daarmee naar het industrieterrein aan de overkant van de brug wordt verwezen...
 

Brink:     "Het is allang onderzocht"...
"En ik geef dan ook maar aan - dit hebben wij voor 4 jaar terug – want zo lang loopt het inmiddels – allang onderzocht, en toen hebben we de conclusie getrokken...
En ook ik had gewild - als het daar zou kunnen, zou ik bijna zeggen - en het kán natuurlijk altijd – Maar als het niet gaat werken, moeten we het niet doen – volgens mij zei de heer Loof dat. Want dan moeten we dat niet gaan doen. En toen is al de conclusie getrokken; wil je een werkbaar transferium – moet het aan deze kant."

Hierop volgt een interruptie van de SP, waarin gezegd wordt dat er destijds uitgegaan werd van 2000 auto's, maar dat het er nu nog maar 200 zijn. Dat geeft toch andere mogelijkheden...

Brink antwoordt: “Voorzitter, dat maakt voor de busverbinding niet uit. Die bus moet óók naar de andere kant – en ook dat heeft con... - We hebben de Q-link lijnen ingesteld om snel rechtstreekse lijnen te krijgen naar de stad. We gaan niet voor niks overal niet meer door de dorpen. Men wil snelle lijnen – men wil een rechtstreekse verbinding. Mocht de bus heel lang van die snelweg af zijn dan denk ik dat dat eerder leidt tot minder mensen in de bus dan meer. En dát is waar ook wij vanuit het OV-systeem naar kijken. En dat is geen onwil van mij voorzitter, want nogmaals, dan zitten we op de lijn – dan kun je het beter niet doen, of je moet hem op de goede plek lijnen. En da’s nog steeds – en daar probeer ik dan ook maar helderheid in te geven – dat is de insteek van dit College.”

  Vervolgens blijkt dat zelfs de SP (die met de term westzijde eigenlijk een locatie tussen de brug en de A28 bedoelt), zich nu in de war heeft laten brengen en begint te praten over de problemen die het oversteken van de brug met zich mee kan brengen...
 

Interruptie Statenlid Vester, SP:
“Ik deel het probleem, dat de reistijd wat verlengd wordt. De brug moet erop ... gaan. Maar we gaan ook nieuwe Haarlemmermeers aanleggen e.d. Wat - ik voor mij - veel meer aansprak, waarom ik heel lang getwijfeld heb aan de westkant, dat is de brug, de brug die open moet gaan voor het scheepverkeer en hoe dat geregeld moet worden.
Dus ik heb wel degelijk oog voor het probleem, maar nochthans denk ik dat het wel degelijk mogelijk is om aan de westkant een beperkte parkeergelegenheid en een OV-station op te richten.”

foto

En Gedeputeerde Brink antwoordt dan: “Ja Voorzitter, het is mogelijk, maar nogmaals, als verkeersdeskundigen en iedereen uitwijst dat het een ongeschikte plek is voor een transferium – het kán – maar als het niet gaat werken – voor mijn gevoel moeten we het dan niet doen. Laten we nou maar met elkaar daar dan ook de discussie maar bij houden – het kan, maar het gaat niet werken.”

Ook Statenlid Tuin van D66 waagt zich aan een interruptie in een poging de zaak helder te krijgen:
“Voorzitter, we hebben het nog steeds dan over die 200 plaatsen. Waarom zou die locatie dan ongeschikt zijn in de ogen van de gedeputeerde?”

foto
Antwoord van Gedeputeerde Brink:
“Omdat – wat ik u zei – Al op het moment dat wij een transferium – en ik - laten wij – een OV-knooppunt - en ook – dat is iets anders als een P&R-locatie in Haren – dat moeten we ook met elkaar niet eh door elkaar halen. Omdat, als de bus daar moet halteren, dat te lange tijd vergt van de mensen, die ook in die bus zitten, om daar te komen. ’t Is maar de vraag of de automobilisten gaan naar een locatie die men niet kan zien - Ik nogmaals - zeg – ik geef maar even aan – uit psychologisch oogpunt, wanneer werkt een transferium en een P-R locatie? Wanneer werkt het – nogmaals daar is heel veel ervaring in dit land in – Of wanneer werkt het niet? En dan zegt men: Als je hem niet kan zien– maar ook voor OV..., de bus."

"Laat ik het nog maar eens wat helderder zeggen – d’r is mij gezegd van: Het OV-bureau wil d’r niet eens langs, als het meer tijd kost als een aantal minuten op en af de snelweg. Dát is de reden en die verzin ik niet – maar mensen dat is – laten we nou met elkaar ook niet proberen nog meer ruimte en twijfel te zaaien. En ik hoop dat u mij gelooft, maar dat is de realiteit vanuit het OV-systeem.”

foto
  Samenvattend:
De Statenleden en Gedeputeerde Brink bedoelen met een locatie aan de westzijde iets totaal verschillends.

Dit is het moment waarop de voorzitter eigenlijk had moeten ingrijpen en duidelijk in beeld had moeten brengen wat de term WESTZIJDE voor de verschillende sprekers eigenlijk inhoudt. Desnoods met een beeldscherm of flatbord, waarop de situatie werd uitgetekend.
 
    • Brink bedoelt met westzijde een locatie aan de westzijde van de brug
      (een locatie die destijds in de klankbordgroep werd aangeduid met industrieel erfgoed).
      Als de bus daar helemaal heen zou moeten rijden geeft dat teveel vertraging voor de
      reizigers die al in de bus zitten en maakt dat de buslijn onaantrekkelijk.

    • SP EN D66 bedoelen met westzijde een locatie tussen de brug en de A28,
      zoals in de tekening van het Natuurplatform. De bus zelf blijft aan de oostzijde,
      de automobilisten lopen vanaf de parkeerplaats onder de A28 door naar de bushalte.
kaartje
kaart met mogelijke
oost-west locaties
  Brink: "Het is allang onderzocht".
 
    • Brink verwijst met deze opmerking naar het onderzoek dat gedaan is in 2012, bij de eerste uitwerking van de plannen. De westzijde viel toen af, omdat er alleen aan de oostzijde voldoende ruimte was om een parkeerplaats voor 2000 auto's te realiseren, die zo dicht naast de A28 gelegen was dat de bussen weinig omrijtijd nodig hadden om die parkeerplaats aan te doen. Er waren destijds echter ook andere locaties in beeld, waarvan er een aan de westzijde, qua ligging even goed scoorde als die aan de oostzijde. Deze viel toen echter af vanwege de hoge kosten.
      Dat bezwaar geldt nu niet meer, doordat het nog maar gaat om 200 tot 500 auto's.
  Kort overzicht van het onderzoek uit 2012:
  In 2012, tijdens de uitwerking van de plannen, kwam het WERKTEAM RUIMTE met drie voorstellen:
   
    1. Contrastmodel
    2. Koningstoren
    3. Industrieel landgoed

- oostzijde A28 (later uitgewerkt tot alleen ZO-zijde)
- in NW-oksel van A28 langs zwaaikom bij kanaal
- op industrieterrein aan overzijde brug

  plaatje
Contrast-model
Ad 1:    Het Contrastmodel werd door alle partijen als het beste alternatief gezien, omdat dit de enige plek was waar men met de minste kosten 2000 auto's kwijt kon. Bovendien werd in dit ontwerp voldaan aan alle wensen van de werkteams mobiliteit en exploitatie. Wel zou er natuurcompensatie moeten plaatsvinden vanwege de ligging in het beekdal Drentsche Aa. Dit model is later uitgewerkt tot het definitieve transferiumplan aan de zuidoost-zijde. kaartje
schets Oostzijde
  plaatje
Koningstoren
Ad 2:    De Koningstoren viel af omdat het grondoppervlak te klein was voor 2000 auto's en men daarom een toren van acht verdiepingen zou moeten bouwen (250 auto's per laag). Het was een origineel plan, maar viel af vanwege de te hoge kosten. Tegen de locatie op zich was destijds vanuit het oogpunt van mobiliteit geen bezwaar. Vandaar dat wij als Natuurplatform deze plek opnieuw in beeld hebben gebracht, nu het aantal auto's is teruggebracht van 2000 naar 200. kaartje

locatie Natuurplatform
  plaatje
Industrieel landgoed
Ad 3:    Het Industrieel landgoed viel af vanwege de te lange omrijtijd voor de bussen en de voorziene complicaties met de brug. Deze bezwaren gelden ook nu nog en daarom wordt deze plek door Brink (maar ook door het Natuurplatform) niet geschikt geacht. kaartje
Locatie industrieterrein